Zajęcia w zespole rewalidacyjno-wychowawczych organizowane są dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w wieku od 3 do 25 lat na podstawie orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną o potrzebie takich zajęć.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w formie zespołowej realizowane są na terenie szkoły w grupach od 2 do 4 osób. Mogą one też mieć charakter indywidualny i wówczas odbywają się w domu rodzinnym uczestnika.
Praca z każdym uczniem oparta jest na specjalnie dla niego konstruowanym programie.
Podczas codziennych zajęć nauczyciele koncentrują się w szczególności na:
- nauce nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika,
- kształtowaniu sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika,
- usprawnianiu ruchowym i psychoruchowym w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianiu orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,
- wdrażaniu do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,
- rozwijaniu zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowym poznawaniu otoczenia, nauce rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowaniu umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,
- kształtowaniu umiejętności współżycia w grupie,
- nauce celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz przejawianej przez niego aktywności.
Praca z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim odbywa się w oparciu o wiele metod:
- programy aktywności M.Ch. Knillów,
- ruch rozwijający W. Sherborne,
- stymulacja polisensoryczna w Sali Doświadczania Świata,
- muzykoterapia,
- hipoterapia,
- dogoterapia.
Uczniowie uczestniczą w dodatkowych zajęciach z logopedii i rehabilitacji.
Uczestnicy zespołu rewalidacyjno-wychowawczego włączani są w życie całej szkoły poprzez udział w uroczystościach szkolnych i imprezach.